Sunday, April 16, 2017

PENUTUP



          Kesimpulannya, Ibnu Sina dan Al-Biruni telah memberi pelbagai sumbangan terhadap Tamadun Islam terutamanya dalam bidang perubatan. Tokoh-tokoh ini mempunyai sifat peribadi yang patut kita kagumi kerana mereka seorang yang bersungguh-sungguh dalam mempelajari sesuatu ilmu. Ilmu yang dipelajari telah digunakan sebaiknya dalam menghasilkan karya dalam pelbagai ilmu.

         Ibnu Sina dan Al-Biruni juga merupakan seorang yang taat dalam agama. Mereka tidak pernah meninggalkan solat dan sering berdoa kepada Allah SWT agar diberi petunjuk dalam menyelesaikan masalah. Di samping itu, tokoh-tokoh ini juga tekun dalam mempelajari ilmu. Hal ini dapat dibuktikan dengan karya-karya yang telah dihasilkan oleh tokoh-tokoh ini.

        Oleh itu, kita hendaklah mencontohi sifat peribadi tokoh-tokoh ini yang bersungguh-sungguh dalam mempelajari ilmu. Kita juga janganlah cepat berputus asa dalam melakukan sesuatu perkara. Sesungguhnya, Ibnu Sina dan Al-Biruni merupakan tokoh-tokoh yang patut kita ingati dan kagumi dek pencapaiannya dalam Tamadun Islam.








1 comment: